Szanowny Panie Dyrektorze.
Proszę uprzejmie o udzielenie krótkiej informacji dotyczącej możliwości wykonywania lotów na paralotniach w Polsce w świetle braku podpisanego stosownego Rozporządzenia.
Na spotkaniach u Prezesa ULC zapewniano nas, czyli środowiska lotnicze, że jeśli zgodzimy się na przedsatwioną propozycję znowelizowanego Rozporządzenia, to od 19 marca będziemy działać legalnie. Społeczna akceptacja była, a Rozporzadzenia nie ma.
Nasze pytanie brzmi.
1. Na podstawie czego mamy szkolić paralotniarzy, bo jako szkoły ponosimy już wymierne straty a Urząd ratuje tylko pogoda,
2. Co mamy odpowiadać paralotnirzom, którzy pytają nas, co z przepisami,
3. Za tydzień gramy zawody i nie chcielibyśmy latać jako przestępcy.
Bardzo proszę o odpowiedź, bo sprawa jest pilna i niezwykle drażliwa.
Z poważaniem
Leszek Mańkowski
Wiceprezes Stowarzyszenia
Instruktorów Paralotniowych i Lotniowych
ODPOWIEDŹ:
Szanowny Panie,Odpowiadając na Pana zapytania z maila z dnia 1 kwietnia 2013 r., uprzejmie informuję, co następuje:1. Departament Personelu Lotniczego ULC uprzejmie informuje, że szkolenie do świadectw kwalifikacji pilotów lotni i paralotni oraz wynikających z nich uprawnień w chwili obecnej (tj. po utracie mocy z dniem 19 marca br. rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2003 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz. U. nr 165, poz. 1603, z późn. zm.) jest możliwe i może odbywać się na dotychczasowych zasadach, tj. w oparciu o zatwierdzone przez Prezesa ULC dokumenty regulaminowe dot. szkolenia - Programy szkolenia. Powyższe tyczy się jedynie certyfikowanych OSL posiadających ważny certyfikat oraz podmiotów rejestrowanych wpisanych do RPS, szkolących w ww. zakresie. Powyższe wynika bezpośrednio z przepisu przejściowego zawartego w § 51 w zw. z § 49 ust. 1 i 2 projektu rozporządzenia MTBiGM w sprawie świadectw kwalifikacji (ich treść przytoczona poniżej).Wyciąg z przepisów projektu:§ 47. 1. Kwalifikacje wynikające z posiadanych ważnych lub bezterminowych uprawnień, wpisanych do świadectw kwalifikacji wydanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, które nie zostały przewidziane w rozporządzeniu jako uprawnienia wpisywane do świadectw kwalifikacji, wpisuje się na wniosek posiadacza, do świadectwa kwalifikacji wydawanego w wyniku wymiany na warunkach określonych w § 43-46 jako wpisy niestandardowe, o których mowa w § 7 rozporządzenia. Dokonanie wpisu niestandardowego uznaje się za potwierdzenie przez Prezesa Urzędu spełnienia przez posiadacza świadectwa kwalifikacji wymagań w zakresie szkoleń specjalistycznych określonych w § 34 rozporządzenia. Do wniosku stosuje się przepis § 10 ust. 3.2. W przypadku posiadania w świadectwie kwalifikacji wpisu upoważnienia do prowadzenia korespondencji radiotelefonicznej R/T w języku polskim, w świadectwie kwalifikacji wydanym zgodnie z przepisami rozporządzenia dokonuje się wpisu upoważnienia do prowadzenia korespondencji radiotelefonicznej R/T, jako wpisu niestandardowego, o którym mowa w § 7 ust. 2 rozporządzenia. § 48. Zaświadczenia o ukończeniu szkolenia lotniczego teoretycznego i praktycznego wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, zachowują ważność przez okres roku od dnia wejścia w życie rozporządzenia. Zaświadczenia uznaje się za zaświadczenia potwierdzające ukończenie odpowiednio szkolenia teoretycznego lub praktycznego zgodnie z przepisami rozporządzenia. § 49. 1. Szkolenie lotnicze rozpoczęte przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, a zakończone po dniu jego wejścia w życie, uznaje się za przeprowadzone zgodnie z przepisami rozporządzenia. 2. Nadzorowaną praktykę instruktorską rozpoczętą przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, a zakończoną po dniu jego wejścia w życie, uznaje się za odbytą zgodnie z przepisami rozporządzenia. 3. Nadzorowaną praktykę instruktorską do uzyskania uprawnienia PJIR wpisywanego do licencji skoczka spadochronowego zawodowego CDL(P) rozpoczętą i zakończoną przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, uznaje się za odbytą zgodnie z przepisami rozporządzenia.4. Egzaminy państwowe przeprowadzone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, uznaje się za przeprowadzone zgodnie z przepisami rozporządzenia.§ 50. 1. Prezes Urzędu ogłasza programy szkolenia, o których mowa w § 35 ust. 3 pkt 1 lit. a, najpóźniej w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia. 2. Podmioty szkolące wprowadzą do stosowania programy szkolenia, o których mowa w § 35 ust. 3 lit. a, najpóźniej 30 dni od dnia ich ogłoszenia. 3. Szkolenie lotnicze rozpoczęte przed dniem wprowadzenia do stosowania programów szkolenia, o których mowa w § 35 ust. 3 pkt 1 lit. a, może być kontynuowane na podstawie dotychczasowych warunków. Przepis § 47 ust. 1 stosuje się odpowiednio. § 51. Podmioty szkolące, prowadzące działalność szkoleniową przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, do czasu wprowadzenia do stosowania programów, o których mowa w § 32 ust. 3 pkt 1 lit. a, prowadzą szkolenie lotnicze na dotychczasowych warunkach. 2. Odpowiadając na pytanie nr 2 uprzejmie informuję, iż na obecnym schyłkowym etapie prac legislacyjnych nad rozporządzeniem MTBiGM w sprawie świadectw kwalifikacji, niezmiernie trudno jest podać konkretną datę podpisania przez ministra, a w następstwie tego, opublikowania projektu w Dzienniku Urzędowym RP. Zgodnie z najlepszą wiedzą LPL, czas pozostały do wejścia w życie nowego rozporządzenia w sprawie świadectw kwalifikacji należy oszacować w przybliżeniu na ok. 2-3 tygodnie, licząc od dnia dzisiejszego.3. LPL uprzejmie informuje, iż kwestie dotyczące eksploatacji oraz zasad korzystania z lotni i motolotni regulowane są rozporządzeniem wykonawczym MTBiGM z art. 33 ust. 2 ustawy - Prawo lotnicze (cześć ogólna oraz załączniki: Lotnie i Paralotnie ww. rozporządzenia). Jednocześnie należy stwierdzić, iż według najaktualniejszej wiedzy ULC rzeczone rozporządzenie zostało podpisane przez Ministra TBiGM w zeszłym tygodniu i obecnie oczekuje na publikację w Dzienniku Urzędowym (lada dzień). 4. Chwilowy brak przepisów określających wymagania do wydania nowych świadectw kwalifikacji nie wpływa na możliwość wykonywania lotów przez posiadaczy ważnych świadectw kwalifikacji. Z poważaniem,dr inż. Tomasz GrzegorczykDyrektor Departamentu Personelu Lotniczego
|