Jeżeli jesteś pilotem już wyszkolonym i pragniesz jedynie doszkolić się do lotów z napędem, proces szkolenia będzie krótszy i dostosowany do Twoich umiejętności.
Uwaga! Ten program szkolenia umożliwia szkolenie do świadectwa kwalifikacji z wpisem PPG bez potrzeby szkolenia na stoku lub za wyciągarką.
Cel szkolenia:
Nauczenie pilota lub pilota - ucznia latania na paralotni z napędem. Po zakończeniu szkolenia, szkolony powinien opanować wszystkie elementy związane ze startem, lotem, lądowaniem, oraz lotami nawigacyjnymi. Musi opanować obsługę sprzętu, listę czynności przed startowych oraz procedury bezpieczeństwa.
Szkolenie do lotów z napędem składa się z trzech części:
Szkolenie teoretyczne.
Szkolenie teoretyczne obejmuje 25 godzin wykładów:
- prawo lotnicze
- wiedza ogólna o paralotni oraz napędzie
- osiągi i planowanie lotu
- człowiek - możliwości i ograniczenia;
- meteorologia;
- nawigacja;
- procedury operacyjne;
- zasady lotu
- łączność (jeśli posiada).
Szkolenie naziemne praktyczne.
Szkolenie naziemne praktyczne ma na celu naukę startu z napędem, oraz naukę obsługi paralotni i napędu.
Szkolenie w locie.
Szkolenie podzielone jest na dwa etapy:
- ETAP I - szkolenie wstępne zapoznawcze, 3-4 dni szkoleniowe
- ETAP II - szkolenie zaawansowane do świadectwa kwalifikacji, 7-10 dni szkoleniowych
Uwaga! Czas szkolenia zależy od warunków pogodowych i indywidualnych predyspozycji pilota.
ETAP I podzielony jest na trzy ćwiczenia:
Ćwiczenie 1 - Lot zapoznawczy na paralotni dwumiejscowej z napędem. Czas 30 min.
Ćwiczenie 2 - 3-5 lotów w czasie około 1 godz.. Nauka sterowania, budowania kręgu, krążenia, podchodzenia do lądowania i lądowania.
Ćwiczenie 3 - 3 loty po około 30 min. Ćwiczenie lądowania awaryjnego, latanie w turbulentnych warunkach. Ostatnie lądowanie pilot-uczeń wykonuje samodzielnie
Po wykonaniu 7-10 lotów na paralotni dwuosobowej, po około 3 godz. nalotu kandydat jest przygotowany do wykonania pierwszego samodzielnego lotu. ETAP II podzielony jest na trzy ćwiczenia:
Ćwiczenie 1 - 2 loty samodzielne zapoznawcze. Łączny czas lotów 30 min.
Ćwiczenie 2 - Trening startu, lotu po kręgu i lądowania oraz kontroli paliwa w locie, 20 - 30 lotów w łącznym czasie ok. 3 godz.
Ćwiczenie 3 - Loty nawigacyjne w tym co najmniej 3 przeloty po wyznaczonej trasie na miejsce lądowania oddalone od miejsca startu o co najmniej 15 km.
Do ćwiczenia można dopuścić pilota-ucznia który kontroluje stan paliwa w locie. Podczas lotu pilot zwraca szczególną uwagę na innych użytkowników przestrzeni powietrznej oraz przeszkody terenowe. Pierwsze 2-3 loty powinny być wykonane w zespole z innymi pilotami lub instruktorem ewentualnie na paralotni dwuosobowej. W sumie pilot-uczeń w czasie szkolenia wykonuje nie mniej niż 10 godz. nalotu.
Dopuszczalne skróty.
Dopuszcza się przystąpienie do szkolenia z zakresu ETAPU II, pilotom-uczniom którzy ukończyli pomyślnie ETAP I - loty wstępne zapoznawcze - szkolenia paralotniowego.
Szkolenie zakończone jest egzaminem wewnętrznym i wydaniem skierowania na egzamin przed LKE.