WAŻNA INFORMACJA DLA INSTRUKTORÓW I EGZAMINATORÓW LKE
w sprawie używania napędów paralotniowych i motoparalotni.
W związku z odbywającymi się w ULC warsztatami dotyczącymi rozporządzeń w sprawie wyłączenia niektórych rodzajów statków powietrznych, oraz określenia warunków i wymagań używania tych statków, pragnę zwrócić uwagę użytkownikom paralotni z napędem i motoparalotni, że „żarty się skończyły”.
Oznacza to, że od już! (a dokładnie już od 2013 roku) wymagane są dopuszczenia zarówno napędów jak wózków motoparalotni do używania w trakcie szkolenia uczniów i przeszkalania pilotów na kolejne uprawnienie. Również sprzęt używany do wykonywania lotów tandemowych musi posiadać takie dopuszczenie.
Fachowo nazywa się to „Poświadczenie zdatności do lotu”
Takie poświadczenie zdatności może uzyskać również sprzęt zbudowany w jednym egzemplarzu (amatorsko), o masie do 300 kg, po spełnieniu warunków związanych z próbami obciążeniowymi i wykonaniu łącznego nalotu (bezawaryjnie) w lotach próbnych wynoszącego 100 godzin.
Niestety dla sprzętów powyżej 300 kg sprawa się nieco komplikuje, ale też jest do przeskoczenia.
Wszyscy, którzy chcą poważnie dyskutować na powyższy temat muszą zapoznać się z brzmieniem załącznika nr 5a do rozporządzenia „w sprawie wyłączenia” które jest zawarte w załączniku nr 2 „WARUNKI I WYMAGANIA DOTYCZĄCE URZĄDZEŃ LATAJĄCYCH I SPADOCHRONÓW RATOWNICZYCH
W ZAKRESIE ZDATNOŚCI DO LOTU”, do rozporządzenia zmieniającego opublikowanego w Dz.U. Z 2018 r. poz. 1041 http://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2018/1041
W związku z powyższym użytkownicy w/w sprzętu nieposiadający dla nich poświadczenia zdatności do lotu nie będą przyjmowani na szkolenia oraz nie mogą zdawać na nich egzaminów na świadectwo kwalifikacji.
Instruktorom paralotniowym i egzaminatorom LKE przypominam zaś, że konsekwencje prawne związane z dopuszczeniem do użycia w trakcie szkolenia i wykonywania lotów tandemowych oraz egzaminowania spadną niestety na Was.