Odpowiedź ULC w sprawie uprawnień niezbędnych do pełnienia funkcji wyciągarkowego. |
|
|
|
poniedziałek, 10 czerwca 2013 13:51 |
|
Komunikat dotyczący wejścia w życie rozporządzenia MTBiGM w sprawie świadectw kwalifikacji |
|
|
|
sobota, 08 czerwca 2013 10:08 |
Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje, że w dniu 8 czerwca 2013 roku wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 roku w sprawie świadectw kwalifikacji (Dz. U. z 2013 r. poz. 664). W związku z wejściem w życie rozporządzenia, z dniem 8 czerwca 2013 r. możliwe jest ponowne przystępowanie do egzaminów państwowych oraz sprawdzanie wiedzy i umiejętności w celu m.in. przedłużania ważności uprawnień lotniczych wpisanych do świadectw kwalifikacji. Rozporządzenie reguluje sprawy związane z licencjonowaniem kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego wykonujących czynności lotnicze na podstawie świadectw kwalifikacji. W porównaniu z dotychczasową regulacją, tj. rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2003 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz. U. Nr 165, poz. 1603, z późn. zm.), która obejmowała swoim zakresem zarówno licencje jak i świadectwa kwalifikacji, sprawy związane ze świadectwami kwalifikacji zostały obecnie wydzielone do odrębnej regulacji prawnej. Nowe rozporządzenie wprowadza bezterminowe świadectwa kwalifikacji. Ich ważność będzie bezpośrednio związana z ważnością co najmniej jednego uprawnienia podstawowego zdobywanego jednocześnie z danym świadectwem kwalifikacji i ważnością odpowiedniego orzeczenia lotniczo-lekarskiego, jeżeli jest ono wymagane, a nie jak dotychczas określana na 5 lat. Rozporządzenie wprowadza trzy nowe rodzaje świadectw kwalifikacji niewymienione w ustawie Prawo lotnicze, tj. świadectwo kwalifikacji pilota wiatrakowcowego o maksymalnej masie startowej do 560 kg, świadectwo kwalifikacji mechanika poświadczenia obsługi spadochronów oraz świadectwo kwalifikacji mechanika poświadczenia obsługi wiatrakowca o maksymalnej masie startowej do 560 kg. Rozporządzenie wskazuje również, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego będzie mógł dokonać w świadectwach kwalifikacji wpisów niestandardowych. Przykładem takiego wpisu może być wpis nadający upoważnienie do prowadzenia korespondencji radiotelefonicznej (R/T), z zastrzeżeniem, iż ww. wpisu nie dokonuje się w świadectwach kwalifikacji wydawanych mechanikom poświadczenia obsługi naziemnej statku powietrznego. Rozporządzenie przewiduje ogólny podział uprawnień wpisywanych do świadectw kwalifikacji na dwie kategorie tj. uprawnienia podstawowe oraz uprawnienia dodatkowe. Ważność uprawnień podstawowych została ustalona na okres 5 lat, z wyjątkiem uprawnień podstawowych wpisywanych do świadectwa kwalifikacji pilota lotni, pilota paralotni oraz mechanika poświadczenia obsługi technicznej statków powietrznych, które wydawane będą bezterminowo. Natomiast ważność uprawnień dodatkowych została ustalona na okres 3 lat, za wyjątkiem uprawnienia do wykonywania lotów z pasażerem TANDEM wpisywanego do świadectwa kwalifikacji pilota lotni i pilota paralotni. Uprawnienie będzie bezterminowe, jednak zachowanie jego ważności zależeć będzie od aktywności i bieżącej praktyki pilota lotni lub paralotni. Rozporządzenie określa również zakres wiedzy i umiejętności wymaganych do otrzymania świadectwa operatora tankowania statków powietrznych (załącznik nr 1 do rozporządzenia). Na uwagę zasługują również rozbudowane przepisy przejściowe, które umożliwią członkom personelu lotniczego posiadającym już świadectwa kwalifikacji wydane na podstawie starego stanu prawnego, uzyskanie świadectw kwalifikacji odpowiadających nowym wymogom. Przepisy te regulują także sytuację osób, które mają zdane egzaminy państwowe, a z powodu braku rozporządzenia nie mogły uzyskać świadectwa kwalifikacji. Rozporządzenie odnosi się ponadto do szkoleń lotniczych oraz nadzorowanej praktyki, wszczętych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia. Określa ono również m. in. szczegółowe wymagania dla poszczególnych rodzajów świadectw kwalifikacji dotyczące kwalifikacji lotniczych w zakresie wiedzy, umiejętności i praktyki oraz szczegółowe warunki i sposób wydawania, przedłużania, wznawiania, wymiany, cofania, ograniczania, zawieszania i przywracania świadectw kwalifikacji. Rozporządzenie jest dostępne na stronie Rządowego Centrum Legislacji pod linkiem: http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2013/664 |
Odpowiedź ULC w sprawie możliwości przeprowadzania egzaminów na ŚK |
|
|
|
wtorek, 21 maja 2013 13:54 |
|
Stanowisko ULC w sprawie legalności latania na paralotniach - Ważne! |
|
|
|
środa, 03 kwietnia 2013 08:46 |
Szanowny Panie Dyrektorze.
Proszę uprzejmie o udzielenie krótkiej informacji dotyczącej możliwości wykonywania lotów na paralotniach w Polsce w świetle braku podpisanego stosownego Rozporządzenia.
Na spotkaniach u Prezesa ULC zapewniano nas, czyli środowiska lotnicze, że jeśli zgodzimy się na przedsatwioną propozycję znowelizowanego Rozporządzenia, to od 19 marca będziemy działać legalnie. Społeczna akceptacja była, a Rozporzadzenia nie ma.
Nasze pytanie brzmi.
1. Na podstawie czego mamy szkolić paralotniarzy, bo jako szkoły ponosimy już wymierne straty a Urząd ratuje tylko pogoda,
2. Co mamy odpowiadać paralotnirzom, którzy pytają nas, co z przepisami,
3. Za tydzień gramy zawody i nie chcielibyśmy latać jako przestępcy.
Bardzo proszę o odpowiedź, bo sprawa jest pilna i niezwykle drażliwa.
Z poważaniem
Leszek Mańkowski
Wiceprezes Stowarzyszenia
Instruktorów Paralotniowych i Lotniowych
ODPOWIEDŹ:
Szanowny Panie,Odpowiadając na Pana zapytania z maila z dnia 1 kwietnia 2013 r., uprzejmie informuję, co następuje:1. Departament Personelu Lotniczego ULC uprzejmie informuje, że szkolenie do świadectw kwalifikacji pilotów lotni i paralotni oraz wynikających z nich uprawnień w chwili obecnej (tj. po utracie mocy z dniem 19 marca br. rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2003 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz. U. nr 165, poz. 1603, z późn. zm.) jest możliwe i może odbywać się na dotychczasowych zasadach, tj. w oparciu o zatwierdzone przez Prezesa ULC dokumenty regulaminowe dot. szkolenia - Programy szkolenia. Powyższe tyczy się jedynie certyfikowanych OSL posiadających ważny certyfikat oraz podmiotów rejestrowanych wpisanych do RPS, szkolących w ww. zakresie. Powyższe wynika bezpośrednio z przepisu przejściowego zawartego w § 51 w zw. z § 49 ust. 1 i 2 projektu rozporządzenia MTBiGM w sprawie świadectw kwalifikacji (ich treść przytoczona poniżej).Wyciąg z przepisów projektu:§ 47. 1. Kwalifikacje wynikające z posiadanych ważnych lub bezterminowych uprawnień, wpisanych do świadectw kwalifikacji wydanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, które nie zostały przewidziane w rozporządzeniu jako uprawnienia wpisywane do świadectw kwalifikacji, wpisuje się na wniosek posiadacza, do świadectwa kwalifikacji wydawanego w wyniku wymiany na warunkach określonych w § 43-46 jako wpisy niestandardowe, o których mowa w § 7 rozporządzenia. Dokonanie wpisu niestandardowego uznaje się za potwierdzenie przez Prezesa Urzędu spełnienia przez posiadacza świadectwa kwalifikacji wymagań w zakresie szkoleń specjalistycznych określonych w § 34 rozporządzenia. Do wniosku stosuje się przepis § 10 ust. 3.2. W przypadku posiadania w świadectwie kwalifikacji wpisu upoważnienia do prowadzenia korespondencji radiotelefonicznej R/T w języku polskim, w świadectwie kwalifikacji wydanym zgodnie z przepisami rozporządzenia dokonuje się wpisu upoważnienia do prowadzenia korespondencji radiotelefonicznej R/T, jako wpisu niestandardowego, o którym mowa w § 7 ust. 2 rozporządzenia. § 48. Zaświadczenia o ukończeniu szkolenia lotniczego teoretycznego i praktycznego wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, zachowują ważność przez okres roku od dnia wejścia w życie rozporządzenia. Zaświadczenia uznaje się za zaświadczenia potwierdzające ukończenie odpowiednio szkolenia teoretycznego lub praktycznego zgodnie z przepisami rozporządzenia. § 49. 1. Szkolenie lotnicze rozpoczęte przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, a zakończone po dniu jego wejścia w życie, uznaje się za przeprowadzone zgodnie z przepisami rozporządzenia. 2. Nadzorowaną praktykę instruktorską rozpoczętą przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, a zakończoną po dniu jego wejścia w życie, uznaje się za odbytą zgodnie z przepisami rozporządzenia. 3. Nadzorowaną praktykę instruktorską do uzyskania uprawnienia PJIR wpisywanego do licencji skoczka spadochronowego zawodowego CDL(P) rozpoczętą i zakończoną przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, uznaje się za odbytą zgodnie z przepisami rozporządzenia.4. Egzaminy państwowe przeprowadzone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, uznaje się za przeprowadzone zgodnie z przepisami rozporządzenia.§ 50. 1. Prezes Urzędu ogłasza programy szkolenia, o których mowa w § 35 ust. 3 pkt 1 lit. a, najpóźniej w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia. 2. Podmioty szkolące wprowadzą do stosowania programy szkolenia, o których mowa w § 35 ust. 3 lit. a, najpóźniej 30 dni od dnia ich ogłoszenia. 3. Szkolenie lotnicze rozpoczęte przed dniem wprowadzenia do stosowania programów szkolenia, o których mowa w § 35 ust. 3 pkt 1 lit. a, może być kontynuowane na podstawie dotychczasowych warunków. Przepis § 47 ust. 1 stosuje się odpowiednio. § 51. Podmioty szkolące, prowadzące działalność szkoleniową przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, do czasu wprowadzenia do stosowania programów, o których mowa w § 32 ust. 3 pkt 1 lit. a, prowadzą szkolenie lotnicze na dotychczasowych warunkach. 2. Odpowiadając na pytanie nr 2 uprzejmie informuję, iż na obecnym schyłkowym etapie prac legislacyjnych nad rozporządzeniem MTBiGM w sprawie świadectw kwalifikacji, niezmiernie trudno jest podać konkretną datę podpisania przez ministra, a w następstwie tego, opublikowania projektu w Dzienniku Urzędowym RP. Zgodnie z najlepszą wiedzą LPL, czas pozostały do wejścia w życie nowego rozporządzenia w sprawie świadectw kwalifikacji należy oszacować w przybliżeniu na ok. 2-3 tygodnie, licząc od dnia dzisiejszego.3. LPL uprzejmie informuje, iż kwestie dotyczące eksploatacji oraz zasad korzystania z lotni i motolotni regulowane są rozporządzeniem wykonawczym MTBiGM z art. 33 ust. 2 ustawy - Prawo lotnicze (cześć ogólna oraz załączniki: Lotnie i Paralotnie ww. rozporządzenia). Jednocześnie należy stwierdzić, iż według najaktualniejszej wiedzy ULC rzeczone rozporządzenie zostało podpisane przez Ministra TBiGM w zeszłym tygodniu i obecnie oczekuje na publikację w Dzienniku Urzędowym (lada dzień). 4. Chwilowy brak przepisów określających wymagania do wydania nowych świadectw kwalifikacji nie wpływa na możliwość wykonywania lotów przez posiadaczy ważnych świadectw kwalifikacji. Z poważaniem,dr inż. Tomasz GrzegorczykDyrektor Departamentu Personelu Lotniczego |
Ważna informacja dla osób składających wnioski o dopisanie nowego uprawnienia |
|
|
|
piątek, 06 stycznia 2012 17:07 |
W związku z licznymi przypadkami nie odsyłania oryginału Świadectwa Kwalifikacji do ULC po wydaniu nowego dokumentu wysłanego na adres wnioskującego, Rejestr Personelu Lotniczego ULC przypomina zapis zamieszczony w zatwierdzonej przez Prezesa „Procedurze” który brzmi: Do wniosków dotyczących wpisów uprawnień oraz zdjęcia ograniczeń w świadectwach kwalifikacji należy dołączyć oryginał posiadanego świadectwa kwalifikacji. Spełnienie tego warunku jest konieczne ze względu na to, że posiadacz świadectwa kwalifikacji nie może posługiwać się dwoma ważnymi świadectwami kwalifikacji z różnym zakresem uprawnień. W związku z powyższym zapisem do wniosku w którym zaznaczamy wysłanie na podany adres należy dołączyć ORYGINAŁ świadectwa. W takim przypadku wnioskodawca musi się liczyć z faktem, że w okresie od wysłania do otrzymania nowego ŚK musi wstrzymać się od wykonywania lotów. Okres ten, biorąc pod uwagę maksymalny czas potrzebny na wydanie ŚK – 30 dni – oraz około 2 tygodnie na przesłanie, może wynosić łącznie półtora miesiąca. Jest to sposób najprostszy, ale też i najdłuższy. Drugi sposób polega na tym, że do wniosku w którym zaznaczamy wysłanie na podany adres załączamy kopię ŚK i oczekujemy na telefon lub e-mail z RPL potwierdzający gotowość Urzędu do wysłania świadectwa. Wówczas wysyłamy do RPL oryginał, po którego otrzymaniu Urząd natychmiast wysyła nowy dokument. W tym przypadku czas między wysłaniem a otrzymaniem nowego dokumentu zależy tylko od poczty i może wynosić maksymalnie dwa tygodnie. Wreszcie trzeci sposób polega na tym, że do wniosku dołączamy kopię ŚK i zaznaczamy miejsce odbioru - Delegatura Terenowa ULC. W takim przypadku, po powiadomieniu o gotowości dokumentu do wydania, udajemy się do Delegatury i oddając stare ŚK otrzymujemy nowe. Każdy z tych sposobów ma swoje zalety. Tym którym się nie spieszy polecam sposób pierwszy, a ci którzy nie mogą się obyć bez swojego ŚK np. ze względu na charakter pracy /instruktorzy/ polecam osobisty odbiór w delegaturze ULC. Bardzo ważne jest, aby we wnioskach wpisywać aktualny numer telefonu kontaktowego i e-mail. Ułatwia to bardzo komunikację między Urzędem a wnioskodawcą.Myślę, że wyczerpująco opisałem wszystkie możliwe sposoby, które zostały skonsultowane z Naczelnikiem RPL ULC Panią Beatą Łojszczyk.
Leszek Mańkowski
|
|